Ideelt arbete är guldkorn i tillvaron ..

Finns det nåt som imponerar på mig så är det IDEELT ARBETE. Det värmer så gott inombords när man stöter på det. Ideelt arbete är det när hela drivkraften kommer från hjärtat och inte från plånboken.

Träffade en Finländare för 22 år sedan i Upplands Väsby. Han lade ner ett fantastiskt jobb för att rikta framhjulet på min cykel. När det blev dags för betalning så sa han:

- Jag vill inte ha betalt för det jobb som jag har gjort. Därför att för mig är det viktigt att det finns ideelt arbete även i en kommersiell  värld.

Dom orden har etsats sig fast i mitt inre och jag har många gånger tänkt på detta. Nu i dessa Finanskrisens fotspår så känns det mer aktuellt med ideelt arbete än någonsin.

Har själv dragit mitt strå till stacken i ett antal föreningar som ungdomsledare, styrelsearbete mm. Dom meriterna är rätt ynkliga i jämförelse med min mor. Hon slutade vid 79 års ålder!! efter 33 år som jympaledare, wow! Fortsätter gör hon som stavgångsledare, hjälparbetare i Hoppets stjärna, stugvärd i Friluftsfrämjandet mm. GULD STJÄRNA!


Kommentarer
Postat av: Bosse

Instämmer helt. Den äldre generation och delvis vår har både tid och intresse för ideellt arbete.



Dagens generationer vet knappt vad ideellt arbete. Tid har de inte för annat än familjen inkl TV-tittande.



"I vår förening är det ingen som har tid att hjälpa till. Eller hur?"



- Jag vet inte. Fråga någon annan.



Synd att det inte fungerar med HTML-formattering i den här bloggen.

2009-03-08 @ 20:05:51
Postat av: Ida

Tack så myckan!

Ja det är verkligen imponerande.

2009-03-09 @ 20:57:54
URL: http://enlevande.blogg.se/
Postat av: Sanna

Heja farmor! Hon är en riktig stjärna hon, en härlig förebild

2009-03-09 @ 22:02:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0