Stå upp ...

I dag nyttjade jag min demokratiska rättighet (och skyldighet) och gick för att rösta.

Det finns, enligt min mening, två områden som måste förstärkas inom EU; Jämlikhet och Miljö.  I ett demokratiskt samhälle har man möjlighet att påverka genom att rösta sägs det. Visst ska man rösta men det är faan i mig viktigare i ett demokratiskt samhälle att man törs stå upp för sina inre värderingar. Att varje dag vakna och tänka positivt och nyttja dagen för att vara ärlig mot sig själv och därmed (kanske) oxå vara en bra förebild för andra.

För att låta den inre kompassen styra ens beteende då krävs det mod stå upp för sin övertygelse, sina ideal, sina värderingar .. Detta är viktigt för det skapar oxå en inre trygghet och ett lugn (tycker jag iaf).

Hmm.. vad ska man då rösta på; miljö eller jämlikhet??? Jag bestämde mig i går! Så min inre röst  bestämde att min röst idag var en röst för ökad jämlikhet. Jag tänkte så här:

- med ökad jämlikhet så skapar vi en tillvaro där alla goda krafter får samma chans att komma fram och därmed med möjlighet att t ex göra sin röst hörd i det stora brus som råder där ute eller att få den position man förtjänar för att kunna påverka. Lyckas vi med detta så får vi så mycket annat "på köpet", t ex miljöfrågor kan vi hantera om förnuft och kunskap får råda.

I dag hoppas jag på att IKB och IFÄ gör sitt jobb ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0